Mladenka Šarić

Svi znamo koliko nam je važan osjećaj da imamo kontrolu nad svojim životom i koliko se počinjemo osjećati slabi i nemoćni kad nam se čini da nam je kormilo ispalo iz ruku. Svi to dobro znamo, jer smo se svi suočili s bolestima, porazima, gubicima, neizvjesnostima raznih vrsta… Pandemija Covida-19 donijela je globalni osjećaj gubitka tla pod nogama i pojačala razne strahove, mnogim ljudima do točke nepodnošljivosti.

Nikad jedna bolest, odnosno jedan virus nije toliko zaokupio i preplašio čovječanstvo kao što je koronavirus. Iako ova kriza traje već osam mjeseci zapravo se još uvijek nalazimo na nepoznatom terenu i vjerojatno nema čovjeka koji nije osjetio strah. Kako živjeti sa strahom, možemo li ga prevladati i preokrenuti snagom uma, može li strah ubiti, je li u ovom trenutku okovanom pandemijom strah opasniji od virusa…? Odgovori na ta pitanja danas trebaju milijardama ljudi.

U emisiji One nastupaju u kojoj se govorilo o tome kako živjeti sa strahom gostovala je dr. Sandra Vuk Pisk, psihijatrica u Psihijatrijskoj bolnici „Sveti Ivan“ u Zagrebu i voditeljica Ženskog odjela integrativne psihijatrije, a mi smo izvukli nekoliko savjeta koje je tijekom emisije dala.

1 – Još je uvijek lakše reći da vas bole leđa ili glava nego da ste tužni i da se bojite. Nemojte se bojati priznati da osjećate strah i da vas ponekad preplavi tuga jer imate osjećaj da se život kakav ste poznavali neće vratiti. Priznati strah ne znači biti slab. Naprotiv, kad se o tome govori onda se i shvati da su oko nas ljudi koji su voljni pomoći, razumjeti.

Dr. Sandra Vuk Pisk, psihijatrica: Nije sramota osjećati strah i tugu

2 – Svaki dan tražite i pronaći ćete – lijepe stvari. One će vas ohrabriti, utješiti, napuniti baterije… To može biti nečija lijepa riječ, sunčan dan, nečiji osmijeh, ugodan susret… Nemojte podcjenjivati snagu malih stvari. Sve nas može ispuniti. Štoviše, dajte sebi svaki dan domaću zadaću, kao što ja dajem mojih pacijentima, da svakog dana naprave popis lijepih i pozitivnih stvari koje su zamijetili taj dan.

3 – Preplavljeni smo informacijama i interpretacijama o koronavirusu. Pronalazimo ih na sve strane, izloženi smo po cijeli dan… I naravno da će nas to uzdrmati, pa i potaknuti strah. Informacije sortirajte i uzimajte ih dozirano, onoliko koliko je potrebno da budete informirani, ne dopustite da vam postanu opsesija i davam obilježe svaki dan.

4 – Ako spadate u starije generacije, normalno je da osjećate tjeskobu. No, ne razmišljajte o sebi kao o ugroženoj skupini. Takva će vam percepcija dodatno otežati razdoblje života u kojemu ionako prirodno dolazi do pada u tjelesnom i kognitivnom smislu.

Koristite tehnologiju da ostanete u kontaktu

5 – Koristite tehnologiju kako biste ostali u kontaktu. To je još jedan savjet koji će dobro doći starijim osobama koje žele smanjiti rizik od zaraze pa su se odlučile privremeno povući u izolaciju ili su, pak, na to prisiljene jer žive u ustanovama u kojima je kretanje ograničeno, a posjeti nisu dopušteni.

6 – S djecom i unucima nije potrebno glumiti da je sve u redu, jer djeca sve osjećaju, pa i strahove odraslih. Pametnije je razgovarati s njima, i u skladu s njihovom dobi držati ih u toku sa svime što je važno za život njihove obitelji u ovom trenutku.

7 – Strukturirati i osmisliti vrijeme, uvesti dnevnu rutinu i toga se pridržavati. To je neizmjerno važno. Nevolja neće proči samo zato što smo legli u krevet, pokrili se po glavi i čekali da nestane. Bitno je preuzeti odgovornost za svaki svoj dan, uhvatiti kontroli nad vremenom i uložiti sve u buđenje svoje pozitivne energije.

Osmišljavanje dnevne rutine važan je saveznik za život s manjim teretom straha

8 – Niije potrebno juriti. Treba živjeti dan po dan, ići korak po korak. Probuditi u sebi kreativnost koju smo tijekom života negdje izgubili ili zatomili. Vratiti se nekim malim stvarima koje smo voljeli raditi. Pisati, slikati, šetati, uživati u glazbi, čitati… – sve je to dobar način nošenje sa strahom.

9 – Nije svaki strah loš i paralizirajući. Tjeskoba koju izaziva nešto nepoznato normalna je reakcija. Ako mu ne dopustimo da nas potpuno obuzme, strah će biti naš svojevrsni saveznik jer nas čini opreznima, a time se i smanjuje rizik od  komplikacija.

10 – I za kraj, ali ne i najmanje važno – MI SMO ODGOVOR NA SVA NAŠA PITANJA!

 

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here