Mladenka Šarić (mladenkasaric@gmail.com)

Zaboravite načas za koju političku opciju glasate na izborima. Zaboravite što od njih očekujete i koje zamjerke imate na račun njihovih suparnika. Pustite na stranu to što ste svjetonazorski socijaldemokrati, liberali, demokršćanini, zeleni… Zastanite, dakle, i razmislite kakve vijesti prevladavaju u medijima kad je riječ o političarkama. Kakve fotografije najčešće vidite? Doživljavate li ih ozbiljno kao muškarce u politici? Kakvu sliku o ženama u politici stvaraju mediji? Što guraju u prvi plan? Jeste li kad pomislili da su političarke, ali i žene drugih profesija koje su prisutne u javnosti, izvrgnute seksističkom tretmanu koji se, na koncu, uzima kao dio našeg kulturološkog identiteta, kao nešto normalno i čak duhovito?

POLITIKA U SJENI HALJINA

Predsjednica Kolinda Grabar Kitarović češće se u medijima prikazuje kao modna prezenterica nego kao političarka (Foto: Večernji list)

Krenimo od hrvatske predsjednice Kolinde Grabar Kitarović. Može ona govoriti što god hoće, može promovirati kakve god inicijative, susretati se s kojim god svjetskim moćnicima, ali za medije i dobar dio javnosti ona će biti plavokosa šupljoglavica, opsjednuta svojim izgledom i patološki zaljubljena u čipkane haljinice. Nepošteno? Apsolutno! Tretman kojemu je izvrgnuta neprikriveni je seksizam, što god o tome mislili oni kojima nije bila politički izbor i kakva god opravdanja za to nalazili. Jer, jedno je polemiziranje s idejama, a drugo prigovaranje zbog crnih čarapa po ljetnoj vrućini ili problematiziranje svake haljine u kojoj se pojavi. Mnogi, pa među njima i žene, reći će da je sama kriva što joj politika ostaje u sjeni haljina, jer nitko je ne tjera da se oblači u oprave od čipke, da na međunarodnim okupljanjima na kojima dominira crnilo i sivilo uvijek strši u nekoj boji i time, sasvim mimo uvriježenih protokolarnih pravila, privlači pažnju na sebe. Da, baš! Takva logika je jednaka onoj da je žena sama kriva što je silovana jer je obukla prekratku suknju i stavila na usne izazovan ruž. No, odmaknimo se od Kolinde. Pogledajmo u sabornicu.

Ako je neka saborska zastupnica, ne daj Bože, zgodna, privlačna žena, može biti sigurna da će u medijima dominirati njezina vizualnost znatno više od njezinih ideja i političkih rasprava. Sabina Glasovac, naprimjer, SDP-ova zastupnica, nije jednom bila u medijima zato što je imala zanimljivu torbu, maramu, cipele, zato što se tog dana baš nekako super odjenula… Mostovka Ivana Lesandrić u medijima je isključivo u takvim opservacijama. Budući da je žena „rubensovskih“ oblina koja s time nema nikakav kompleksaški problem u novinama je objavljena čitava galerija fotografija na kojima je zabilježeno kako se toga i toga dana odjenula za sabornicu, koje su joj boje hlače, kakvu je jaknu odjenula, zaključaka kako ju je za neku dnevnu kombinaciju inspirirao Michael Jackson… Sjetite se broševa Jadranke Kosor, torbi i haljina… Sjetite se fotografija u medijima Ingrid Antičević Marinović na kojima se za povijest bilježe njezine modne kombinacije, ili Josipe Rimac u istom kontekstu…

DAILY MAIL KOLOVOĐA SEKSIZMA

Žene u politici mediji tretiraju kao robu ili lutku u izlogu i kao da nikome nije važno što ih se i na taj način gura iz javnog života, jer, ruku na srce, takav pristup sigurno ne može biti poticaj ženama da se snažnije javno angažiraju u područjima koja se, poput politike, definiraju kao muški poslovi u koje su žene pripuštene.

Tipičan primjer seksizma prema ženama u politici. Žrtve Daily Mail bile su Theresa May i Nicola Sturgeon. Za novine nije bitna njihova politika, zanimljivije su im – noge… (Foto: Global Citizen)

No, nije to problem samo u Hrvatskoj. Seksizam je globalna tema i mnoge razvijenije zemlje od Hrvatske svakodnevno se suočavaju s time. Prije dva mjeseca, naprimjer, jedan od vodećih britanskih tabloida Daily Mail objavio je naslovnicu s porukom – pustite „brexit“, da vidimo tko će biti jači u „legsit“, odnosno u nadmetanju nogama. Na fotografiji su bile dvije vrlo moćne političarke Theresa May, premijerka i šefica vladajućih Konzervativaca, koja vodi proces izlaska Ujedinjenog kraljevstva iz Europske unije i Nicola Sturgeon, škotska premijerka i šefica Škotske nacionalne stranke, koja se protivi Brexitu i zagovara politiku odcjepljenja Škotske i ostanka u EU. Sjede svaka u svom stolcu, vrlo konzervativno odjevene, ali, gle nesreće, vide im se noge. I taj prizor rađa ideju u uredničkom umu koji ne razmišlja o poruci društvu, nego o efektu naslovnice i igre riječima. Reakcije su bile vrlo oštre. Mnogo poznatih i nepoznatih ljudi poručilo je Daily Mailu da je prešao granicu pristojnosti.

Naslovnica koja je negativno odjeknula u britanskoj javnosti

Portal Global Citizen zaključio je kako svijet povremeno treba podsjetiti da seksizam u politici i medijima stvara kod žena dojam da nisu pozvane sudjelovati u važnim procesima. Girlguiding, vodeća udruga za pitanje rodne ravnopravnosti, objavila je istraživanje, koje bi trebalo zabrinuti svakoga, gdje god živio, kome je stalo do društvenog napretka. Dakle, čak 41 posto djevojčica i djevojaka do 16 godina u Britaniji smatra da je seksizam u medijima u porastu. Njih 39 posto reklo je da se zbog toga osjeća manje samopouzdano jer im se daje na znanje da ne odgovaraju standardima.

Primjer seksističkog odnosa prema ženama vidi se i u slučaju Amal Clooney, o kojoj češće pišu kao o supruzi poznatog glumca, nego kao o vrhunskoj odvjetnici za ljudska prava koja se bavi žrtvama genocida

Global Citizen navodi primjer seksizma kojemu je izložena Amal Clooney, za koju se uglavnom piše kako je odjenula neobičnu haljinu ili da je žena planetarno popularnog glumca, ali gotovo nitko ne piše da je odvjetnica za ljudska prava, posebno angažirana u slučajevima žrtava genocida. Girlguiding pozvao je medije da žensku pojavnost izbace iz fokusa te u središte svog interesa stave njihove ideje i stavove.

„Ako zaista želimo biti društvo koje će uvažavati različitosti i njegovati ravnopravnost, kao što govorimo, mizogeni medijski cirkus mora prestati“, zaključio je Global Citizen. Originalni članak pročitajte OVDJE.

Nakon naslovnice Daily Maila posvećene susretu May-Sturgeon, medijima koji biraju takav pristup poslana je poruka da su na sastancima političarki bitne samo tri stvari: politika, politika i, zamislite, politika. „Da, Theresa May je obula cipele. Molim vas, prestanite pisati o njezinim cipelama…“, poručio je Global Citizen, aludirajući na to što britanska premijerka svoj konzervativni stil odijevanja „razbija“ odabirom neobičnih cipela. U konačnici te cipele u medijima zasjene njezinu politiku. Podsjeća vas to na čipku? I bi li zbog toga Theresa May trebala prestati nositi cipele koje privlače pažnju i time priznati da je kriva zbog pogrešnog odabira? Ili Kolinda Grabar Kitarović ženstvene haljine?

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here