
Bilo je samo pitanje vremena kada će se osvještenost o prirodi koja nas okružuje i njenom očuvanju preseliti i u modnu industriju. Moda je najviše kasnila u prihvaćanju eko standarda, jer su dugo smatralo da ekološki materijali ne mogu zadovoljiti nužnu atraktivnost visoke mode i predvodnika trendova.
EKOLOŠKI AKTIVIZAM
Građanski aktivizam i snažni eko pokreti poput Greenpeace niču prije čak 45 godina, a slavna Brigitte Bardot prekida karijeru već 70-tih godina prošlog stoljeća posvećujući se aktivizmu za prava životinja. Poznati glumci, poput Leonarda Di Capria, kupuju cijele otoke kako bi netaknutu prirodu zaštitili od čovjekova pogubnog utjecaja. Američki političar Al Gore karijeru je izgradio na ekološkim problemima i globalnom zatopljenju. I tako, ekološka osviještenost polako je već postala životni stil milijuna običnih ljudi, počevši od prehrane do odnosa prema prirodi. Moda je u tomu kaskala, prekrasne bunde i odjevni predmeti od životinjskog krzna bili su nezamijenjivi unatoč velikim protestima i negodovanju svjetske javnosti. Osim toga, ta industrija je jedna od najprljavijih, pogotovo u siromašnim zemljama Azije gdje se u tekstilnim tvornicama upotrebljavaju otrovne kemikalije kako bi se dobili atraktivni materijali za izradu odjeće.
Životinjsko krzno gotovo je izašlo iz upotrebe najvećih modnih dizajnera. Krzna su se svi odrekli, jer nitko više od slavnih ličnosti koje drže do sebe ne želi nositi krznene odjevne predmete
Glasovita britanska dizajnerica Stella McCartney smatra se ekološkom predvodnicom u svijetu visoke mode. Ona je još 2009. godine lansirala svoju odjevnu eko-kolekciju. U izradi kolekcije koristila je isključivo neotrovne eko-boje i to one neutralne i boje malina, a budući dizajnerica već godinama koristi umjetnu kožu, ne čudi što je uključila i organski pamuk u svoju novu liniju donjeg rublja. Onaj tko želi i ima novaca može od glave do pete biti obučen ekološki – s eko donjim rubljem, pa čak i eko trapericama. S godinama, dizajnerica je razvijala svoje ekološke kolekcije i ‘zeleno’ je definitivno ono što ona promiče i šalje poruku kroz svoje kreacije. A utjecaj Stelle McCartney kroz ono što radi na modnoj sceni je golem. Ako gledamo modu po pojedinim zemljama ili regijama , najaktivniji na eko planu su skandinavski brandovi koji pokušavaju spojiti zahtjeve ekologije i održivog razvoja te se trude smanjiti potrošnju vode, emisiju ugljičnog dioksida, korištenje štetnih kemikalija pri bojanju i lošu radnu praksu, kao i pojačati i potaknuti recikliranje materijala i korištenje tkanina organskog podrijetla.
Životinjsko krzno gotovo je izašlo iz upotrebe najvećih modnih dizajnera. Krzna su se svi odrekli, jer nitko više od slavnih ličnosti koje drže do sebe ne želi nositi krznene odjevne predmete, a mnogi su se od njih prometnuli u velike zaštitnike prava životinja i očuvanja prirode.
ORGANSKI MATERIJALI
Eko moda, međutim, nije jeftina. Proizvođači moraju voditi računa o svakom koraku u proizvodnom procesu oživljavanja svog dizajna. Materijali koje oni koriste su organski, održivi i napravljeni na lokalnom području, često od zanatlija koji to rade ručno. Boja materijala je također prirodna, i potječe od raznih biljaka. Ako na njima postoji print, i on se vjerojatno ručno radi. Ovim dizajnerima, bitne su i društvene prilike ljudi koji prave njihovu odeću. A možda je najvažnije od svega to što oni dijele svoje i njihove priče: žele da i kupcima bude bitno, i da znaju tko je napravio njihovu odeću ili dodatke, gdje i kako. Prirodne materijali dobivaju se od prirodno uzgojenih biljaka.Svjetska proizvodnja organskog pamuka kao najzastupljenije sirovine u protekle četiri godine porasla je u prosjeku za oko 50 posto godišnje i danas ona pokriva tek 0,76 posto cjelokupne globalne proizvodnje pamuka., Najveći proizvođači su Turska, Indija i Kina, a slijede ih Sirija, Tanzanija, SAD, Uganda, Peru i Egipat.
Organski pamuk proizvodi se od biljke koja nije genetski modificirana, a koja je uzgajana bez upotrebe kemikalija kao što su sintetičko gnojivo i pesticidi. Osim što ovakva proizvodnja umanjuje štetni utjecaj na okolinu, ona podstiče biološke cikluse. Cijena organskog pamuka iz godine u godinu opada, što je dobra vijest za razvoj i rasprostranjenost ove industrije. Ipak, uzgajivači još uvijek veoma obazrivo proširuju obim proizvodnje zbog nestabilnog tržišta, ali i skuplje proizvodnje. Preduvjet za proizvodnju organskog pamuka je organska zemlja koja je prošla kroz trogodišnje čišćenje od vještačkih supstancija. Giganti modne industrije sve češće se odlučuju za upotrebu organskog pamuka ili tkanina sastavljenih od kombinacija organski i konvencionalno uzgajanog pamuka. Interes potrošača za organski pamuk je velik, pa se on koristi za proizvodnju širokog spektra proizvoda – od štapića za uši, ručnika i posteljine, preko igračaka i pelena do garderobe. Po uzgoju organskog pamuka vidi se da koliko je mukotrpan put do prirodnih tkanina, no eko moda tek je počela svoj razvoj i bit će sasvim prihvaćena kao i što je životinjsko krzno izbačeno iz visoke i masovne mode industrije.